آخرین اطلاعیه و اخطاریه های سازمان هواشناسی کشور

برای مشاهده پیش بینی شهر خود میتوانید از این قسمت استان خود ار انتخاب کنید به زودی شهرها و روستاهای بیشتری به پیش بینی ها افزوده خواهدشد:


اطلاعیه ها و اخطاریه های هواشناسی کشور

پیرو

اطلاعیه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۲۷

بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، از پنج شنبه سامانه بارشی از شمال غرب و غرب به کشور وارد می شود، با تقویت این سامانه، گستره فعالیت آن به جنوب غرب، مرکز، استانهای واقع در جنوب البرز شامل قزوین، البرز، زنجان، تهران و سواحل دریای خزر می رسد. با تداوم بارش در روز جمعه، فعالیت سامانه به نوار شمالی و شرق کشور گسترش می یابد و بتدریج از اواخر جمعه از فعالیت آن در نیمه غربی کاسته میشود. براین اساس وضع هوا در استانهای تحت تاثیر این سامانه به شرح زیر پیش بینی می شود:
پنج شنبه ۱۳۹۷/۰۹/۲۹ : از بعدازظهر بارش باران، وزش باد، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، شمال خوزستان، لرستان، همدان، گیلان از اواخر وقت قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم و بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد در ایلام.
جمعه ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ بارش باران، وزش باد، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف در جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.
همچنین از اواخر پنج شنبه تا اوایل صبح شنبه درمسیرهای کوهستانی استانهای واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، دامنه های زاگرس، ارتفاعات و دامنه های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز، ارتفاعات شمال شرق کشور بارش برف و مه رخ خواهد داد، بر این اساس اختلال در ترافیک جاده ای به سبب لغزندگی و کاهش دید پیش بینی میشود.

اخطاریه هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۲۷

اخطاریه شماره ۸۲ یکشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۲۵، از امروز سه شنبه بعدازظهر تا اوایل صبح چهارشنبه به سبب بارش برف و کولاک برف در جاده های کوهستانی استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی لغزندگی جاده ها، مه آلودگی و کاهش دید پیش بینی می شود، همچنین اوایل صبح چهارشنبه لغزندگی در سطح شهرهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان پیش بینی می شود.
از این رو توصیه می شود تمهیدات لازم جهت تجهیز خودرو به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی برای تردد در جاده های کوهستانی برفگیر به عمل آید و برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران بکار گرفته شود.

اخطاریه هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۲۵

پیرو اطلاعیه شماره ۹۷ شنبه مورخ ۹۷/۰۹/۲۴ به اطلاع می رساند از بعد از ظهر دوشنبه تا ظهر سه شنبه به سبب بارش شدید باران و رگبار و رعدوبرق در برخی نقاط استانهای ایلام، کرمانشاه و نیمه شمالی خوزستان ،آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می شود.همچنین در این مدت به سبب بارش برف در جاده های کوهستانی استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل،زنجان، کردستان،کرمانشاه، لرستان،شمال خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، قزوین ، البرز تهران، گیلان و غرب مازندران لغزندگی جاده ها ، مه آلودگی و کاهش دید پیش بینی می شود .
از این رو توصیه می شود تمهیدات لازم جهت تجهیز خودرو به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی برای تردد در جاده های کوهستانی برفگیر به عمل آید و برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران بکار گرفته شود.

اطلاعیه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۲۴

براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، طی روز یکشنبه و اوایل روز دوشنبه افزایش آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، قزوین و اصفهان پیش بینی می شود. از این رو توصیه می شود در این مدت شهروندان عزیز تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و افراد آسیب پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری نمایند.
در روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، برای استانهای ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، غرب لرستان، جنوب آذربایجان های شرقی و غربی و زنجان و اوایل سه شنبه برای استانهای قزوین، البرز، تهران و خوزستان بارش بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود، که شدت آن روز دوشنبه برای استانهای ایلام، کرمانشاه و کردستان خواهد بود.

اطلاعیه   هواشناسی دریایی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۱۹

نقشه های هواشناسی بیانگر نفوذ تدریجی کم فشار از اواسط روز سه شنبه و طی روز چهارشنبه بر روی استانهای اردبیل و گیلان می باشد، بر این اساس برای این استانها وزش باد شدید جنوبی و افزایش ۶ تا ۸ درجه ای دما پیش بینی می شود، از این رو به مسافرین و گردشگران محترم توصیه می شود تا از روشن کردن آتش و رها کردن آن در جنگلها خودداری نمایند تا از خسارات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۱۴

پیرو اطلاعیه ۹۵ چهارشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۱۴ شدت و نوع بارش در استانهای کشور به شرح زیر پیش بینی می شود:
چهارشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۱۴:بارش باران ،آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و بالا آمدن آب رودخانه ها در برخی از مناطق استانهای: غرب آ ذربایجان شرقی ، جنوب آذربایجان غربی،غرب کردستان وشمال غرب کرمانشاه همچنین بارش برف در ارتفاعات استان آذربایجان غربی .
پنجشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۱۵:بارش باران ،آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و بالا آمدن آب رودخانه ها در استانهای ایلام، لرستان ،شمال خوزستان،کرمانشاه،چهار محال بختیاری ،کهگیلویه و بویر احمد ، جنوب آذربایجان غربی و غرب آذربایجان شرقی ،کردستان، ،شمال غرب فارس و بوشهر،همدان،غرب مرکزی پاره ای مناطق زنجان و شمال استانهای قزوین ،البرز،تهران و بارش برف در ارتفاعات زاگرس، البرز مرکزی و شمال غرب .
به هموطنان عزیر در استانهای فوق ذکر توصیه می شود از تردد و توقف در کنار رودخانه ها و مسیلها خودداری کند همچنین به مسافرانی که قصد تردد از جاده های کوهستانی برف گیر دارند به همرا داشتن وسایل و امکانات ایمنی و گرمایشی لازم توصیه می شود.

اطلاعیه   هواشناسی دریایی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۰۸

بنا به نقشه های پیش بینی هواشناسی از شب جمعه به علت وزش باد شدید شمالی در سواحل دریای خزر ارتفاع موج در استانهای گیلان و مازندران به ۱٫۵ متر و در فاصله دورتر از سواحل ارتفاع موج به ۲ تا ۳ متر می رسد به اطلاع هموطنان محترم می رساند از تردد قایقها و شناورهای سبک در طول روز جمعه خودداری کنند.

اطلاعیه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۰۷

با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی، از بعدازظهر جمعه با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب به کشور روزهای جمعه و شنبه در مناطقی از سواحل دریای خزر، شمال غرب و سپس غرب کشور بارش باران، وزش باد و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی رخ خواهد داد، براین اساس وضع هوای استانهای مختلف کشور به شرح زیر پیش بینی می شود:
جمعه ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ : از بعدازظهر بارش باران و وزش باد در گیلان، غرب مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه.
شنبه ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ : بارش باران و وزش باد در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد در کرمانشاه، ایلام، غرب لرستان.
شایان توجه است در ارتفاعات کوهستانی شمال غرب، اردبیل و ارتفاعات البرز بارش برف پیش بینی می شود، همچنین از جمعه شب تا یکشنبه مسیر جاده های کوهستانی شمال غرب و جاده های کوهستانی سواحل خزر به استانهای مجاور، بخصوص گردنه ها مه آلود پیش بینی می شود و با احتمال بسیار موجب کندی یا اختلال در ترافیک جاده ای این مناطق میشود.
از این رو توصیه می شود برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران بکار گرفته شود.

اطلاعیه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

سامانه بارشی فعال در کشور امروز در شرق هرمزگان، شرق کرمان، برخی نقاط سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی و شرق یزد سبب بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد شد.فعالیت این سامانه در خراسان شمالی، برخی نقاط خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان بصورت بارش باران ،وزش باد و در مناطق کوهستانی بصورت برف بوده و در این نواحی لغزندگی و مه آلودگی جاده ها نیز پیش بینی می شود. لذا توصیه می شود در این نواحی جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، تمهیدات لازم بکار گرفته شود.
لازم به ذکر است در استان کرمانشاه تا روز پنج شنبه پدیده قابل توجهی نخواهیم داشت و از لحاظ دمایی طی روزهای سه شنبه تا پنج شنبه افزایش نسبی دما در این استان پیش بینی می شود که شرایط امداد رسانی را تسهیل می کند. انتظار داریم از روز جمعه با نزدیک شدن سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد و بارش باران در این استان آغاز گردد.

اطلاعیه   هواشناسی دریایی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۰۴

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به سبب وزش باد شدید، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج پیش بینی می شود و ارتفاع موج به حدود یک و نیم تا دو متر خواهد رسید.
شایان ذکر است روز یکشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز و روز دو شنبه مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز رگبارورعدوبرق پیش بینی می شود.
از این رو توصیه می شود طی این مدت احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک بعمل آید و از بکارگیری قایقهای تفریحی و سبک خودداری شود.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۹/۰۴

پیرو اخطاریه شماره ۷۷ شنبه مورخ ۹۷/۰۹/۰۳ و با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی، برای استانهای زیر رگبارورعدوبرق، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها و بالا آمدن آب رودخانه ها پیش بینی می شود:
یکشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۰۴: جنوب لرستان، غرب کرمانشاه، خوزستان، غرب چهارمحال وبختیاری، کهکیلویه وبویراحمد، فارس، غرب کرمان، جنوب یزد، بوشهر، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و بارش برف در ارتفاعات زاگرس و البرز.
دوشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۰۵: جنوب شرق فارس، هرمزگان و پاره ای مناطق کرمان.
از این رو به هموطنان عزیر در استانهای فوق توصیه می شود که از تردد و توقف در کنار رودخانه ها و مسیلها خودداری کنند. همچنین به مسافرانی که قصد تردد از جاده های کوهستانی برف گیر البرز و زاگرس دارند به همرا داشتن وسایل و امکانات ایمنی و گرمایشی لازم توصیه می شود.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۹

با توجه به تغییر الگوی نقشه های پیش یابی به اطلاع می رساند که از اواخر وقت امروز و طی روز یکشنبه، برای استانهای بوشهر، نیمه جنوبی فارس، غرب هرمزگان، خوزستان، چهار محال وبختیاری و کهکیلویه و بویراحمد رگبار ورعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و آبگرفتگی معابر عمومی پیش بینی می شود، از این رو توصیه می شود جهت کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران بکار گرفته شود.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۸

پیرو اخطاریه شماره ۷۰ پنجشنبه مورخ ۹۷/۰۸/۱۷ طی دو روز آینده رگبار ورعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در غرب خلیج فارس و همچنین آبگرفتگی معابر در استانهای واقع در جنوب غرب و جنوب کشور به شرح زیر پیش بینی می شود
شنبه مورخ ۹۷/۰۸/۱۹ : نیمه شمالی بوشهر، جنوب کهکیلویه و بویر احمد و نیمه شمالی فارس
یکشنبه مورخ ۹۷/۰۸/۲۰ : نیمه جنوبی بوشهر ، نیمه جنوبی فارس، شمال شرق خوزستان ، جنوب لرستان و غرب چهار محال وبختیاری
با توجه به شدت بارش، در مناطق کوهپایه ای احتمال بالا آمدن آب رودخانه ها و سیلاب ناگهانی در مسیلها و دره ها وجود دارد به هموطنان عزیردر این مناطق توصیه می شود از تردد وتوقف در حاشیه رود خانه ها و مسیلها خودداری نمایند.

اطلاعیه   هواشناسی دریایی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۴

پیرو اطلاعیه شماره ۲۱ مورخ ۹۷/۰۸/۱۲ ویژه هواشناسی دریایی، در ادامه فعالیت سامانه جوی که در غرب کشور فعالیت دارد در روز سه شنبه و چهارشنبه نیز همچنان در مناطق غربی خلیج فارس افزایش ابر ، وزش باد شدید، رگبار و رعد وبرق و افزایش ارتفاع موج از یک و نیم متر تا دو متر پیش بینی می شود.
از این رو توصیه می شود طی این مدت احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک بعمل آید و از بکارگیری قایقهای تفریحی و سبک جلوگیری شود.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۴

پیرو اخطاریه شماره ۶۸ مورخ ۹۷/۰۸/۱۳ ، با ورود سامانه بارشی در غرب کشور وضعیت هوا طی سه روز آینده به شرح ذیل خواهد بود:
دوشنبه ۹۷/۰۸/۱۴ : رگبار باران گاهی با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی همراه با آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال وقوع سیلاب در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان.
سه شنبه۹۷/۰۸/۱۵ : رگبار باران گاهی با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، همراه با آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال وقوع سیلاب در استانهای خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس؛ بارش باران در برخی مناطق همراه با احتمال آب گرفتگی معابر عمومی در برخی مناطق استانهای البرز، تهران، قم، مرکزی، سمنان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، غرب اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، زنجان و قزوین؛
شایان ذکر است در این روز در ارتفاعات شمال غرب، البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش برف دور از انتظار نمی باشد و کاهش ۳ تا ۵ درجه ای دما در سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور پیش بینی می شود.
چهارشنبه۹۷/۰۸/۱۶: بارش باران همراه با آب گرفتگی معابر عمومی در برخی مناطق خوزستان، شمال بوشهر، شمال غرب فارس و کهگیلویه وبویراحمد؛ کاهش ۶ تا ۸ درجه دما در شمال شرق کشور.
از این رو توصیه می شود جهت کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران بکار گرفته شود.

اخطاریه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۳

پیرو اخطاریه شماره ۶۷ شنبه مورخ ۹۷/۰۸/۱۲ بار ش دراواخر وقت یکشنبه و روز دوشنبه در مناطق زیر از شدت بیشتری برخوردار می باشد
اوایل شب یکشنبه مورخ ۹۷/۰۸/۱۳ : رگبار ورعدوبرق احتمال توفان تندری و باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک محلی و کاهش موقتی دید در جزایر شمال خلیج فارس، خوزستان،شمال بوشهر
دوشنبه مورخ ۹۷/۰۸/۱۴ تا صبح روز سه شنبه: رگبار ورعدوبرق تندری با پتانسیل ایجاد سیلابهای ناگهانی در استانهای خوزستان، شمال بوشهر، لرستان، ایلام، جنوب کرمانشاه و اواخر وقت در کهکیلویه وبویر احمد، چهار محال وبختیاری و غرب کردستان.

امروز درنواحی کوهپایه ای استان خوزستان و طی روز دوشنبه تا صبح سه شنبه در خوزستان، لرستان ، ایلام، غرب و جنوب کرمانشاه و غرب کردستان در ساعات بعدازظهر به علت رشد ابرهای تندری علاوه بر احتمال سیلاب ناگهانی، وقوع تگرگ و صاعقه دور از انتظار نمی باشد. لذا به هموطنان عزیز بخصوص در این مناطق توصیه می شود ضمن بکارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی از توقف در مسیلها و مناطقی که می تواند مسیر گذر سیلابهای ناگهانی شود و از توقف در مناطق مستعد تگرگ و صاعقه خودداری نمایند.

اطلاعیه   هواشناسی دریایی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۲

براساس نقشه های هواشناسی امروز شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و در روز یکشنبه تمام مناطق خلیج فارس مواج پیش بینی می شود که ارتفاع موج در برخی مناطق به حدود یک و نیم متر خواهد رسید. همچنین روز دوشنبه در مناطق غربی خلیج فارس افزایش ابر ، وزش باد شدید، رگبار باران و افزایش ارتفاع موج تا حدود یک متر پیش بینی می شود.
از این رو توصیه می شود طی این مدت احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک بعمل آید و از بکارگیری قایقهای تفریحی و سبک جلوگیری شود.

اطلاعیه   هواشناسی کشور ۱۳۹۷/۰۸/۱۲

بنابر تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی، اواخر وقت امروز سامانه بارشی از جنوب غرب بتدریج وارد کشور می شود که فعالیت این سامانه برای فردا در استان های واقع در نوار غربی کشور به شکل افزایش ابر و بارش پراکنده می باشد. روز دوشنبه و سه شنبه فعالیت این سامانه روی نیمه غربی کشور تشدید خواهد شد. از این رو وضعیت هوا طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به شرح ذیل خواهد بود:
یکشنبه: بارش باران در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان
از بعد از ظهر وزش باد شدید و گرد وخاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا در استان خوزستان
دوشنبه: بارش شدید باران همراه با ابگرفتگی معابر عمومی و احتمال وقوع سیلاب در استان های خوزستان، ایلام، لرستان،
کرمانشاه و بوشهر
بارش باران همراه با آب گرفتگی معابر عمومی در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، همدان،
کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،اردبیل و زنجان
از این رو توصیه می شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی در نظر گرفته شود. اطلاعات بیشتر در این خصوص در اطلاعیه های بعدی ارائه خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره ی هواشناسی کازرون

محمد باقر اسماعیلی فرد ، متولد سال 1364 ، استان فارس ، کازرون ، برنامه نویس ، طراح نرم افزار ، طراح سایت و مدرس برنامه نویسی و طراحی نرم افزار علاقمند به هواشناسی و پیگیر شرایط جوی بوده و در این زمینه تحقیقات زیادی داشته ام .این سایت با هدف پیوند دو رشته هواشناسی و برنامه نویسی جهت اطلاع رسانی و هدفمند کردن هر چه بهتر رشته هواشناسی طراحی شده است.

۴۸ دیدگاه

  1. درزمستان ۹۴چابهارباران داره یانه انتظار جوابتان هستم هرچه زودترممنون Sleepy Sleepy

  2. خدارو شکر دیروز درچابهار بارون آمد

  3. با سلام خدمت همگی این روزها هواشناس ها میگن که بارش در ماه های آینده به ویژه بهمن و اسفند به شدت کاهش پیدا میکنه.این نظر تا چه حد قابل اطمینان و صحتش چند درصد می تونه باشه.آیا امکان داره که طی روزهای آینده ورق بر گرده و پیش بینی ها حاکی از یک زمستان پر بارش باشه؟

    • سلام
      از کدوم استان و شهر هستین ،؛ چون در ادامه زمستان برای مناطق مختلف کشور متفاوت پیش بینی میشه

      • از استان کرمانشاه شهر پاوه، این سامانه ای که در راهه واسه منطقه ی ما بارش خوبی به همراه داره یا نه.بارشش بیشتر به چه شکلیه؟متشکرم

  4. سلام داش وضع دمایی و بارشی شهر کاشان تا بهار ۹۵ چگونه خواهد بود ایا در اواسط بهمن ماه ۹۴ در کاشان برف خواهیم داشت یا خیر و مقدارش زیاد خواهد بود یا کم و ضع بارشی در اصفهان و شمال اصفهان چگونه است داش با تشکر.

  5. سلام هواشناسی گفت که در بهمن ماه چابهار بارندگی خوبی دارد اما ما باران نمی بینیم پس بدانید که هواشناسی دروغ می گوید من دیگه از حرف های هواشناسی هیچ اعتمادی ندارم

  6. ایا برای استان هرمزگان بارش داریم

    • سلام
      به جز شمال هرمزگان (حاجی آباد) که در حد صعیفی احتمال بارش خفیف رو طی امروز وفردا داره سایر مناطق استان هرمزگان به نظر تا پایان این هفته بارشی نداشته باشن

  7. سلام

    ببخشید ؛ چرا برخی از ابرهای کومولونیمبوس منجر به رعد و برق میشن و برخی ها منجر به رعد و برق نمیشن ؟ در واقع ، عامل هایی که باعث میشه که اختلاف بار الکتریکی به وجود بیاد چیا هستن ؟

    بعد اینکه چرا رعد و برق و صاعقه به صورت خط راست نیست ؟ توضیحاتی رو خوندم ولی قانع نشدم

    متشکر از پاسخگویی شما

    • سلام
      در مورد ابرهای کومولونیمبوس باید بگم که دمای سطوح پایین ابر و بالای ابر خیلی مهمه ، توی زمستونها و زمانهایی که برخورد هوای گرم و سرد رخ نمیده و تمامی سطوح ابر سرد هست احتمال رعدوبرق پایین میاد ،
      به طور کلی مهمترین عاملی که موجب اختلاف بار میشه همون دمای هوا هست ، کلا توی هواشناسی دمای سطوح مختلف هست که منجر به اختلاف فشار میشه و همچنین منجر به اختلاف بار میشه
      دمای هوا هم قبلا بیشتر به نوع تابش خورشید مربوط میشد که در حال حاضر با توجه به وجود گازهای گلخانه ای توی وضعیت دمایی اختلالهایی ایجاد شده که پیش بینی ها رو تا حدودی مختل میکنه

      صاعقه و رعدوبرق دو حالت داره ، یکی اینکه بار الکتریکی توی خود ابر خنثی میشه ، یعنی مثلا اگه بالای ابر بار مثبت داره و پایین ابر بار منفی ، گاهی اختلاف بار به حدی نیست که این بار توی زمین تخلیه بشه و توی خود ابر یک نوع اتصال کوتاه ایجاد میشه و بار الکتریکی به حالت خنثی در میاد ،
      اما گاهی این اختلاف بار به حدی زیاده که بار الکتریکی توی زمین تخلیه میشه که اصطلاحا بهش میگیم صاعقه

      صاعقه ها نزدیک ترین محل رو برای تخلیه انتخاب میکنن برای همینه که در بالای ساختمانهایی که از ساختمانهای کناری خودشون بلند تر هستن صاعقه گیر نصب میکنن چون خطر برخورد صاعقه با این ساختمونها زیاده ، من زمانی که صاعقه هم زیاد رخ میده گاهی اوقات روی پشت بوم هستم ، همه میگن بیا پایین رعدوبرق میزنه ، در حالی که من با خیال راحت در کنار دیواری که از خودم خیلی بلندتره می ایستم و رعدوبرق ها رو تماشا میکنم و میدونم که رعدوبرق ها اول توی بالاترین قسمت دیوار تخلیه میشن اما گاهی شدت صاعقه طوری هست که ساختمون های کوچک نمیتونن تحمل این مقدار بار رو داشته باشن و صاعقه به فرد هم برخورد میکنه
      توی صحرا اکثر اوقات صاعقه ها به شکل صاف و مستقیم رخ میده دلیلش اینه که ساختمون و بلندی کمتر توی صحرا و بیابون وجود داره لذا توصیه میشه توی بیابون اگه صاعقه میزنه یا سریع از محل دور بشین یا روی زمین بنشینید و یا حتی بخوابید چون ممکنه صاعقه دقیقا سر شما رو به عنوان نزدیکترین جا هدف بگیره
      همچنین در نظر داشته باشید که برق از مناطق رساناتر عبور میکنه ، زمانی که صاعقه رخ میده ، در واقع در هوای بین سطح ابر و زمین شکافت هوا رخ میده و هوا تو ی اون منطقه میسوزه و تا حدودی خلا ایجاد میشه و این باعث میشه که فشار اون مناطق پایین بیاد و ابرها به همون سمت هجوم بیارن ،
      هوایی که بین ابر تا سطح زمین قرار داره مثل ستونی از هوا هست که به خاطر اختلاف دما ، بعضی از قسمتهای این ستون هوا فشرده تر و بعضی قسمتها منبسط تر هستن لذا رعدو برق ها سمت و سویی رو برای حرکت انتخاب میکنن که عبورشون راحتتر باشه لذا از مناطق گرمتر عبور میکنن که هوا منبسط تر هست و فشار توی اون مناطق زیاده ، پس از عبور و سوزاندن هوا ، فشار یکباره توی همون مناطق کم میشه و موجب بارش ناگهانی میشه

      توضیحش به صورت ذره به ذره واقعا زمانبر هست اما سعی کردم به زبان ساده و عامیانه و به دور از پیچیدگیهای علمی توضیح بدم که بهتر متوجه بشیم چه اتفاقی توی ابر میفته

  8. سلام

    در زیر من مطلبشو خوندم ولی دو قسمتشو متوجه نشدم

    http://eng-msv.blogfa.com/post/35

    ۱ – چرا ” بار الکتریکی مثبت بالای ابر ، یک هوای منفی به هوای اطراف ابر القاء می کند . همچنین تجمع بار الکتریکی منفی در قسمت زیرین ابر ، باعث القاء بار مثبت در زمین می شود ؟ ”

    ۲ – چرا ” انبساط سریع و مهیب هوایی بدین طریق بسیار گرم می شود و بلافاصله انقباض پر قدرت آن ، باعث ایجاد صدای وحشتناکی به نام « رعد » میشود ؟ ”

    بعد ببخشید ، چرا هنگامی که تگرگ میباره ، بعضی مواقع رعد و برق داریم و بعضی مواقع رعد و برق نداریم ؟

    خیلی خیلی ممنونم استاد بابت پاسخگوئیتون

    • قسمتهای بالایی ابر در اکثر مواقع از قسمتهای زیرین ابر سرد تر هستند
      به زبان ساده سرما باعث میشه که ذرات بخار آب در لایه های بالای ابر به مرور یخ بزنن و به ذرات یخ بسیار کوچک تبدیل بشن (مه یخ زده) ، وقتی ذرات بخار آب یخ میزنن ، الکترونها (با بار منفی) که آزاد تر هستند از قسمتهای یخ زده فرار میکنن و هسته ی ذرات یخ زده بار منفی خودشون رو به مروز به سمت اطراف خودشون که هنوز یخ نزده ن میفرستن ، زمانی که اون ذرات کاملا یخ میزنن الکترون های آزاد از ذرات یخ زده خارج میشن و اون ذرات بار مثبت و هوای اطراف اونها بالاحبار بار منفی میگیرن ، این بارهای منفی جذب ذرات پایینی ابر که هنوز یخ نزدن میشن ، لذا پایین ابر بارش منفی میشه و بالای ابر بارش مثبت میشه
      زمین علی رغم اینکه بار منفی فراوانی داره اما همیشه آمادگی پذیرش بار منفی و الکترون بیشتر رو داره ، وقتی پایین ابرها بار منفی میگرن آمادگی پیدا میکنن که به زمین منتقل بشن ،
      توی پریز برق ما یه فاز داریم و یه نول (زمین) ، فاز که معمولا ما به اون مثبت میگیم و نول که معمولا ما به اون منف میگیم ؛ اما در واقع سیم فاز علی رغم اینکه بهش مثبت هم میگن منبع الکترون هست که بار منفی داره ، وقتی یه لامپ بین فاز و نول قرار میگیرن ، در واقع الکترونهایی که توی سیم فاز هستن سریع شروع میکنن به منتقل شدن به سیم نول که به زمین وصله و این حرکت الکترونها توی نتگستن لامپ باعث اصطحکاک و ایجاد گرما و سرخ شدن تنگستن میشن که چون توی لامپ هوا وجود نداره این تنگستن نمیسوزه
      توی ابر هم دقیقا پایین ابر تبدیل به فاز میشه و زمین هم که نول محسوب میشه
      به طور معمول به ازای هر هزار ۱۰۰۰ ولت اختلاف پتانسیل ، حداکثر ۱ سانتی متر فاصله لازمه تا جرقه و پرتاب الکترون صورت بگیره ، یعنی اگه شما یه سیم که ۱۰۰۰ ولت برق داره رو به فاصله ۱ سانتی متری ( یا کمتر) نول اون سیم نزدیک کنید این سیم جرقه میزنه و اتصالی میکنه
      حالا فاصله ی ابر و مقدار ولتاژی که پایین ابر تولید میشه میتونه تعیین کننده باشه که صاعقه رخ میده (با زمین یا کوه برخورد میکنه) یا رعدو برق میزنه و توی خود ابر اتصال کوتاه رخ میده و فقط توی ابر نور و صدا تولید میشه

      زمانی که صاعقه و یا رعدوبرق رخ میده ، هوای بین فاز و نول میسوزه و تجزیه میشه که بهش همون یونیزه شدن میگن (البته این رو بگم که یونیزه شدن خود ذرات بخار آب یا همون ابر به معنای تبادل یون و الکترون نیز هست و خود جابجایی الکترون بین ذرات ابر نیز یونیزه شدن محسوب میشه)
      برای سوختن سه عامل مورد نیاز هست ۱- گرما ۲- اکسیژن ۳- مواد سوختنی ،
      توی رعدو برق در واقع خود اکسیژن هم حکم ماده سوختنی رو بازی میکنه هم اکسیژن رو ، گرما رو هم همون جرقه رعدوبرق ایجاد میکنه لذا اکسیژن میسوزه و توی محل عبور رعدوبرق خلأ ایجاد میشه و هواهای اطراف به اون سمت مَکش میشن که اصطلاحا میگیم فشار اون منطقه کم شده

      هنگام بارش تگرگ اکثر مواقع یا بهتره بگم همیشه رعدوبرق داریم اما گاهی رعدوبرق روی منطقه ای که تگرگ میباره رخ میده گاهی ممکنه روی شهر کناری اون و یا کوههای اطراف رعدوبرق بزنه و موقع بارش تگرگ به منطقه ما برسه و متوجه رعدوبرق اون نشیم

  9. خیلی متشکرم از شما

    یه چند تا سوال کوچیک در همین مورد داشتم

    ابر چطور هوای اطرافشو یونیزه میکنه ؟ یونیزه چیه ؟
    بار منفی پایین ابر چطور به زمین بار مثبت القا میکنه ؟

    بعد اینکه چرا گاهی تگرگ با رعد و برق هست و گاهی نیست

    خیلی خیلی ممنونم پیشاپیش از لطفتون استاد گرانقدر … زحمت کشیدین

  10. سلام آقا
    دستتون درد نکنه … ان شاءالله اجرشم ببینید

    من همه جاشو قشنگ متوجه شدم

    اما نمیتونم قانع بشم که چرا ؛ زمانی که صاعقه رخ میده ، زمین زیر ابر ، بارش مثبت میشه ؟

    ممنون

    • Laugh
      سلام
      ببینید اختلاف پتانسیل به معنای اختلاف الکترون در دو سوی یک مدار الکتریکی هست ، در واقع این که بار زمین مثبت میشه جمله ای اشتباهه ،
      اختلاف پتانسیل یه امر نسبی هست به زبان خیلی ساده : در واقع بار سطح پایینی ابر از زمین منفی تر میشه و این باعث میشه که الکترون از ابر به سمت زمین حرکت کنه (به شرطی که فاصله زمین تا ابر و اختلاف پتانسلی که بین زمین و ابر ایجاد شده به اندازه ای باشه که امکان جرقه زدن وجود داشته باشه) ، در حالی که در شرایط عادی اینطور نیست

      همونطور که قبلا هم گفتم اصطلاح مثبت و منفی به جای فاز و نول اشتباهه ،

      اگه شما توی یه خونه دو تا پریز داشته باشید که داخل یکی ۲۲۰ ولت برق هست و داخل یکی ۱۱۰ ولت ، در اینصورت اگه با یک ولت متر ، ولتاژ هر دو رو بین فاز و نول خودشون بگیرید عدد ۱۱۰ و ۲۲۰ رو به شما نشون میده ، حالا اگه ولتاژ بین فاز ۲۲۰ ولت و فاز ۱۱۰ ولت رو بگیرید عدد ۱۱۰ نمایش داده میشه چرا که بین سیمی که داخلش ۱۱۰ ولت برقه با اون سیمی که ۲۲۰ ولت برق داره اختلاف پتانسیل ۱۱۰=۱۱۰-۲۲۰ وجود داره
      و در واقع الکترون ها از سیمی که ۲۲۰ ولت برق داره به سیمی که ۱۱۰ ولت برق داره به اندازه ۱۱۰ ولت انتقال پیدا میکنن

      یه مثال دیگه میزنم ، شما اگه یه دستگاه داشته باشید که با برق مثلا ۵۰ ولت کار میکنه ، ولی ترانس ۵۰ ولت ندارید و به جاش دو تا ترانس ۱۱۰ ولت و ۶۰ ولت دارید ، کافیه هر دو ترانس رو به برق وصل کنید و دو سر فاز هر دو ترانس رو به عنوان فاز و نول دستگاه ۵۰ ولت وصل کنید اینجوری فقط ۵۰ ولت برق وارد دستگاه میشه چون اختلاف پتانسیل (ولتاژ) هر دو ترانس ۵۰ ولت هست.

      اگر به هر طریقی ولتاژ ترانسی که ۶۰ ولت هست رو به مثلا ۱۲۰ ولت برسونیم چون از ترانس ۱۱۰ ولت بیشتر میشه اونوقت فقط ۱۰ ولت برق متناوب بین دو تا سیم فاز هر دو ترانس وجود داره ،

      همین داستان برای ابر بوجود میاد و جمله ی اینکه زمین مثبت میشه در واقع اشتباهه ، و بار منفی زمین نسبت به بار ابر کمتر میشه
      کلا ما به ولتاژ میگیم اختلاف پتانسیل یعنی تفاوت الکترونهای بین دو جسم رسانا

      البته در مواقع خیلی نادر هم ابر به گونه ای باردار میشه که الکترون از زمین به سمت ابر پرتاب میشه

      بد نیست این مطلب رو بخونید:
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%AE%D8%B4

      • این نکته رو هم بد نیست در نظر داشته باشیم که اگر از ابری که حدود ۱۰۰۰ متر (صد هزار سانتی متر) از سطح زمین فاصله داره صاعقه مستقیما به زمین برخورد کنه ، یعنی از فاصله ۱۰۰ هزار سانتی متر اتصال کوتاه انجام شده ، و از آنجایی که برای پرتاب الکترون به ازای هر یک سانتی متر ۱۰۰۰ ولت برق نیاز است پس میتوان نتیجه گرفت که درون سطح پایینی ابر ۱۰۰ میلیون ولت اختلاف پتانسیل با سطح زمین ایجاد شده
        اما بسیاری از صاعقه ها به کوهها که فاصله کمتری از ابر دارند برخورد میکنند و معمولا ولتاژ صاعقه ها حدود ۱۰تا ۲۰ میلیون ولت هست.

  11. سلام آقا … خیلی خیلی ممنونم

    خیلی چیزا رو متوجه شدم … اجرتونو ان شاءالله میگیرین

    من کلا خودم ، از اینکه یک نفر ، در مورد موضوعی سوال بپرسه و جوابشو بدم و بازهم سوال کنه خیلی بدم میاد
    متأسفانه خودمم الآن دارم اینکار رو میکنم و میگن : ” حرف ، حرف میاره ؛ باد ، برف میاره ”
    میدونم الآن چه عذابی میکشین شما از دستم … بازهم یه سوالی برام پیش اومد در امتداد این مورد ، ولی چشممو میبندم و ازتون میپرسم ، چون ، روشو ندارم ، شما بزارین به حساب علاقه و علم کم Grin

    ببخشید ، در فیلم زیر ، قبل از اینکه به زمین برخورد کنه ، یه سری خطوط برقی و شاخه دار هستن … چرا ؟
    مگه جریان نباید از بار الکتریکی بیشتر به کمتر بیاد ؟ پس چرا اینجا از ابر میاد به زمین ؟
    و چرا پس از اینکه ، یکی از خطوط به زمین برخورد میکنن ، بقیه خطوط دیگه به مسیرشون ادامه نمیدن ؟

    http://www.aparat.com/v/NdKpR

    آقا واقعا متشکرم … واقعا متشکر و بازم پوزش میخوام

    • سلام
      ببخشید من این دور وز تعطیل فرصت نکردم پاسخ بدم
      در مورد سایر شاخه ها شما یه زمین نسبتا شیب دار (با شیب کم) و ناهموار رو در نظر بگیرید (مثلا چند کاشی که دارای شیار هستن) که مقداری آب رو در حد کم روی اون میریزید کمی پایینتر هم مقداری آب در جایی تجمع کردن
      اول وقتی که زمین شیب داره ، قطعا آب از اونجایی که ارتفاع بیشتری داره به سمت جایی که ارتفاع کمتری داره حرکت میکنه پس به سمت پایین سرازیر میشه (برای همینه که چشمه ها همیشه در محل های شیب دار جوشش مکینن) دوم اینکه توی مسیر که داره به سمت پایین حرکت میکنه به دلیل ناهمواری هایی که توی راه هست و بعضی جاها به شکل ناگهانی کمی سربالایی داره (کناره شیارهای کاشی) و بعضی جاها سراشیبی (شیارهای کاشی) ، لذا آب بین شیارهای کاشی که پایینتر هستن حرکت میکنه (جهت حرکت شاخه های رعدوبرق) ، و ممکنه آب چند شاخه بشه ، این چند شاخه به مسیرشون ادامه میدن تا جایی که یکی از شاخه ها بالاخره به آبی که پایینتر تجمع کرده برسه ، در این صورت آب خیلی سریع توی ابهای پایین دست تخلیه میشه (هرچند که اونجا آبهای زیادی هم وجود داره) و فشار روی شاخه های دیگه کم میشه و چه بسا اگه شیب زیاد نباشه آب برمیگرده و همه ی آبها به مرور به دلیل خاصیت چسبندگی آب به همون شاخه اصلی که به محل تجمع آب وصل شده برمیگردن ، مثل زمانی که شما از باک ماشین بوسیله یه لوله بنزین میکشین ، اول مقداری توی لوله بنزین مکش میکنین و بعد سر لوله بنزین رو توی ارتفاع پایینتر توی بشکه بنزین میذارین ، اینجوری بنزین از داخل باک به سمت بشکه شار (حرکت) میکنه
      اینجا هم همین اتفاق میفته ولی چون سرعت شار الکتریکی برق بسیار زیاده این اتفاق توی مدت زمان کمی رخ میده ، و در واقع وقتی اولین شاخه به زمین برخورد میکنه زمین حکم یه مصرف کننده رو بازی میکنه (هر چند که بار منفی زیادی داره ولی اختلاف بارش با ابر زیاده) ، و همه ی برق رو به سمت خودش میکشه و جهت حرکت برق توی شاخه های دیگه برعکس میشه چون دیگه نیازی نیست هوایی رو بشکافن تا به زمین برسن و قبلا توی مسیری که اومدن هوا شکافته شده (رسانا شده) و الان همون مسیر رو سریعتر میتونن برگردن تا اینکه به مسیرشون ادامه بدن لذا بر میگردن به مسیر اصلی و مسیر اصلی یکباره خیلی روشن میشه (لحظات آخر رعدوبرق)
      ببینید بار زمین همیشه به یک اندازه هست مگر به شکل القایی کمی تغییر کنه ، و این بار الکتریکی ابر هست که به دلیل وزش باد توی ابر و بالا و پایین شدن ابر کم ور زیاد میشه ، حالا اگه سطح پایینی ابر بار منفی زیادی داشته باشه چون نسبت به زمین اختلاف زیادی پیدا میکنه بار از ابر به زمین منتقل میشه ، لذا در اینصورت چون بار از ابر به زمین منتقل میشه ، میگن بار زمین مثبت شده و بار ابر منفی ، در حالی که همونطور که گفتم بار زمین هم منفی هست فقط در این فرایند به دلیل اینکه بار ابر منفی تر هست ، ابر فاز محسوب میشه و زمین نول ، مثل زمانی که دو سر فاز دو ترانس رو به یک ولت متر وصل میکنین و چون یکی از فازها بار بیشتری داره اون سر فاز (بار الکتریکی منفی) محسوب میشه و سر دیگه نول (بار الکتریکی مثبت) ، هرچند که این فقط برای فهم اینه که مشخص بشه بار از کدوم سیم به کدوم سیم منتقل میشه نه اینکه واقعا بار الکتریکی سیم دوم مثبت شده باشه
      قبلا هم گفتم که زمین علی رغم اینکه بار منفی فراوانی داره ولی چون وسعت زیادی داره این بار روی وسعت زمین تقسیم شده لذا بار منفی زمین خیلی زیاد به نظر نمیرسه هر چند که بارش منفی هست ولی همیشه به عنوان نول (بار مثبت) استفاده میشه چون وسعت زیادی داره و خیلی راحت بارها درون زمین جابجا میشن
      اصلا یکی از دلایل وقوع زلزله در یکسال وقوع صاعقه های زیاده که موجب تغییرات در بار کوهها و دره ها و زمین میشه و بعدا موجب افزایش احتمال وقوع زلزله هم میشه

  12. سلام داداش
    کسی رو میشناسین نحوه رخداد هر کدوم از رعد و برق ها رو در صفحه زیر بگه ؟ چون ، گوگل خوب ترجمه نمیکنه

    http://stormhighway.com/types.php

    • سلام
      مگر اینکه خودم ترجمه کنم Eek!
      که چون یه کم زمانبر هست و سر من هم یه کم شلوغه و امروز هم اول هفته هست و بیشتر از روزهای دیگه سرم شلوغه لذا حداقل باید تا فردا شب صبر کنید

  13. سلام داداش … پاسخ ما رو محبت نمیکنین ؟
    احتمال داره آخرین سوال در این مورد باشه

    سپاس از لطفتون

    • سلام
      مشکلی نیست هر تعداد سوال داشته باشید در حد توان و سواد پاسخ داده خواهد شد ، فقط گاهی به دلیل مشغله کاری کمی با تاخیر پاسخ داده میشه
      البته بنده سعی میکنم سوالات رو به شکل عامیانه و با ذکر مثال پاسخ بدم ، این به دلیل اینه که من نمیدونم کسی که سوال پرسیده چند ساله هست و یا رشته تحصیلیش چی هست و اصلا چرا داره سوال میپرسه ، لذا سعی میکنم به ساده ترین زبان ممکن بیانش کنم و از آوردن اصطلاحات پیچیده صرفنظر کنم ،
      اعتقادی که من دارم اینه که متاسفانه در کشور ما چون رشته های مختلفی که در دانشگاهها تدریس میشه زمانی کاربردی میشه که از چند رشته به طور همزمان استفاده بشه
      مثلا برای ساخت یک عابر بانک لازمه که حداقل رشته های الکترونیک، نرم افزار و مکانیک با هم مشارکت داشته باشن و یا اینکه سازنده ، همزمان از هر سه رشته اطلاعات کافی داشته باشه

      من توی سوال قبلی در مورد رعدوبرق حتی می خواستم نوع صدای تشکیل شده و فرکانس صدا ها و … رو هم تا حدودی توضیح بدم ولی دیدم خیلی پاسخ سوال قاطی میشه
      شما در مورد رعدوبرق سوال پرسیدین و من خاصیت چسبندگی آب و اختلاف بار الکتریکی دو ترانس و … رو توضیح دادم اما به طور کلی دانستن همه اینها در کنار هم میتونه خیلی کاربردی تر از فقط یک هواشناسی بودن باشه
      الان علم هواشناسی بدون رادارها و ماهواره های هواشناسی امکان پذیر نیست ، (رشته های الکترونیک و فضا نوردی و هواشناسی و برنامه نویسی)
      تا زمانی که هواپیماها ساخته نشده بودن که بتونن بالاتر از ابر پرواز کنن هنوز مشخص نبود ابرهای مثلا کومولونیمبوس به چه شکل هایی تولید میشن و رعدوبرق چطوری شکل میگیره

  14. سلامی دوباره داداش

    ببخشید ؛ شما که عرض شدین پایه ابر نسبت به زمین منفی تر میشه هنگام صاعقه … خب ؟

    اما طبق توضیح زیر ، نمیشه زمین هنگام بارش ابر ، به طور موقتی بارش مثبت بشه ؟

    ۲۲٫ یک جسم باردار و یک الکتروسکوپ در اختیارداریم. توضیح دهید چگونه با تماس جسم به کلاهک، الکتروسکوپ، باردار می شود؟

    در این روش جسم بار را به سر کلاهک تماس می دهیم. اگر جسم، رسانا با بار منفی بود، الکترون ها از جیم به درون الکتروسکوپ شارش می یابند و بار آن منفی می شود. اگر جسم رسانا با بار مثبت بود، الکترون ها از الکتروسکوپ به درون جسم شارش یافته و جسم خنثی و الکتروسکوپ مثبت می شود.

    اگر جسم ما نارسانا باشد، وقتی با الکتروسکوپ تماس داده می شود، باری انتقال نمی یابد، ولی اگر جسم مثبت بود، بارهای منفی درون الکتروسکوپ به طرف جسم شارش یافته و در سر کلاهک جمع می شوند. اگر هم جسم منفی بود، بارهای منفی الکتروسکوپ در تیغه های جمع می شود. ولی به جدا کردن جسم نارسانا از الکتروسکوپ، تیغه ها به وضعیت سابق خود بر می گردند؛ یعنی باری از جسم نارسانا به الکتروسکوپ منتقل نشده است. برای انتقال بار باید جسم را به کلاهک الکتروسکوپ مالش داده تا در اثر اصطکاک، مقداری از بار یک کنده و به دیگری منتقل شود.

    و مثل تصویر زیر ؟

  15. سلام
    متشکرم … لطف دارید

    راستش من پیش دانشگاهی ریاضی هستم

    کلا کم پیش میاد مطلبی رو من بدون مثال متوجه بشم و مطالب هواشناسی تعریفشم با مثاله و شما هم که مثال میزنین فوق العاده میشه
    متشکرم باز

    فقط ببخشید ُ اینکه چرا از ابر به زمین میاد و چرا شاخه شاخه هست و این مساپل … اما متوجه نشدم که چرا قبل از اینکه به زمین بیاد ٬ این نور و برق وجود داره ؟

    ممنونم بازم

    • سلام
      هوا هم مثل خیلی اجسام دیگه از خودش مقاومت نشون میده ، وقتی شما یک شلاق یا یک تکه چوب رو توی هوا با سرعت حرکت بدین ، این حرکت سریع باعث میشه هوا شکافته بشه و توی هوا موج (فرکانس) و صدا هم ایجاد کنه و در عین حال اگه این حرکت توسط یک دستگاه دیگه سریعتر انجام بشه اصطکاک بین هوا و چوب به مرور باعث گرمتر شدن چوب میشه
      دانشمندان دارن سعی میکنن ماشین زمان درست کنن ، ماشین زمان و اینکه به زمانهای قبلتر برگردیم در نگاه اول غیر ممکن به نظر میرسه اما لازمه بدونیم وقتی که چیزی رو میبینیم در واقع بازتاب نور از اون جسم به چشم ما باعث میشه ما اون جسم رو ببینیم لذا توی تاریکی چیزی نمی بینیم ، سرعت نور حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر در ساعته ، اگه وسیله ای ساخته بشه که بتونه سرعتش از سرعت نور بیشتر باشه میتونه کمک کنه ما رو به قسمتهایی از بازتاب نور توی فضا برسونه که چند لحظه قبل دیدیم ، اما هیچ جسمی و ماده ای تا الان پیدا نشده که در چنین سرعتی سالم بمونه و اصطکاک هوا باعث میشه اگه حتی سفینه ای با این سرعت حرکت کنه به دلیل اصطکاک اونقدر گرم بشه که ذوب و متلاشی بشه ،

      رعدوبرق به دلیل سرعتی که داره موجب میشه که با هوا به دلیل اصطکاک و همچنین سوزاندن هوا ، به شدت گرم بشه و دمایی بیشتر از دمای سطح خورشید رو برای یک لحظه ایجاد کنه ، چنین دمایی با سوزاندن هوا موجب ایجاد گرما و نور میشه همونطوری که توی لامپهای ۱۰۰ وات قدیمی همین مقاومت تنگستن موجب داغ شدنش میشه اما اکسیژنی توی لامپ وجود نداره که به طور کامل بسوزه ، لذا فقط نور و گرمای اون رو میبینیم و تنگستن سالم میمونه ، اگه داخل لامپ خلا و گازهای مخصوص نباشه ، با اولین باری که لامپ رو روشن میکنیم تنگستن میسوزه و دود میشه و میره هوا

      یه مقدار در مورد واحد فرکانس که هرتز هست هم توضیح بدم :به تعداد باری که هر چیزی در یک ثانیه نوسان (تغییرات تکراری) میکنه یک هرتز گفته میشه ، مثلا اگه شما با تمام سرعت دستتون رو بالا و پایین بیارید و بتونید توی ۱۰ ثانیه مثلا ۲۰ بار دستتون رو بالا و پایین بیارید ، فرکانس حرکت دست شما ۲ هرتز هست چون در ثانیه ۲ بار تونستین دستتون رو حرکت بدین ،
      فرکانس برق شهری ایران ۵۰ هرتز هست ، یعنی در ثانیه ۵۰ بار برق قطع و وصل میشه ، برای همینه که لامپهای ۱۰۰ وات قدیمی عملا در ثانیه ۵۰ بار خاموش و روشن میشن و این جالت رو به شکل سوسو زدن و کم نور و پر نور شدن ، گاهی به چشم عادی هم ما می بینیم (هر چند توی دستگاههای دیگه و لامپهای کم مصرف با داشتن مدار الکتریکی این فرکانس ها بیشتر میشه و یا حتی به برق مستقیم بدون فرکانس تبدیل میشن و از حالت متناوب و فرکانس دار خارج میشن) ، فرکانس صدا هم همینطوره موجی که توی هوا ایجاد میشه در واقع همون فرکانس صدا هست ،
      محدوده شنوایی انسان بین ۰ تا ۲۴۰۰۰ هرتز هست ،
      گوش انسان فرکانسهای بالاتر رو به شکل صدای تیز و فرکانسهای پایینتر رو به شکل صدای بم میشنوه ، صدای قابل تحمل انسان بین ۸ تا حدود ۱۸ کیلوهرتز هست و اگه صدا از ۸ کیلوهرتز بم تر بشه یه کم تحملش سخت میشه و هر چه این فرکانس از ۲۰ کیلو هرتز بیشتر بشه میشه شبیه صدای سوتی که دیگه یواش یواش تشخیصش سخت میشه ، و اگه فرکانس صدایی مثل صدای مورچه از ۲۴ کیلو هرتز بالاتر بره در واقع ما دیگه صدا رو نمیشنویم ، (چون فرکانس صدای موچه از محدوده شنوایی انسان بالاتره) ،
      من حدود ۹ سالم بود میخواستم دستگاهی درست کنم که فرکانس صدای اون از محدوده شنوایی انسان بیشتر باشه و انسان رو اذیت نکنه ولی در محدوده ی شنوایی پشه و حشرات باشه و اونها رو اذیت و دور کنه که به دلیل وضعیت مالی و عدم حمایت نتونستم پیگیر بشم که اخیرا چنین دستگاههایی ساخته شده و با اتصال به برق اونها رو دور میکنه

  16. سلام
    آقا ممنونم … خیلی جالب بود … شما هم مثل من علاقتون به فیزیک زیاده

    راستی ؛ فرکانس یا بسامد رعد و برق هم همون ۵۰ hz هست یا متغیره ؟

    سپاس

    • سلام در مورد فرکانس رعدوبرق تا حالا فکر و تحقیق نکرده م اما در واقع همین فرکانس و نوع حرکت برق توی رعدوبرق هست که توی هوا موج ایجاد میکنه و ما اون موج رو به شکل صدا میشنویم ، لذا هر چه صدای رعدوبرق تیز تر باشه میشه نتیجه گرفت که فرکانس خود برق هم بیشتر بود و هر چه صدا بم تر باشه میشه نتیجه گرفت که فرکانس رعدوبرق کمتره (هر چند این برداشت منه و باید در موردش تحقیق بیشتری بشه) پس نمیشه فرکانس خاص و ثابتی براش در نظر گرفت

      • مقدار بم یا زیر بودن صدای رعدی که به گوش میرسه به فرکانس رعد و برق بستگی نداره بلکه به میزان موج ایجاد شده توسط رعد و برق در هوا بستگی داره که اون هم وابسته به میزان شدت برق و بار الکتریکی است که هوا رو گرم می کنه. سرعت گرم شدن هوا و دمای بالاتر برای آن مسلماً در زیر و بم بودن صدای رعد تأثیر خواهد داشت لیکن این زیر و بمی ربطی به فرکانس برق نداره و اصولاً برق آسمان جریانی مستقیم و لحظه ای است و فاقد فرکانس و نوسان می باشد

    • با سلام و ادب و احترام
      رعد و برق یک جریان الکتریکی نیست که دارای فرکانس و … باشه
      بلکه تخلیه سریع و ناگهانی بارهای الکتریکی است که از یک سمت به سمت دیگه انجام میشه و جریانی مستقیم داره نه متناوب لذا دارای فرکانس و تناوب نیست
      اگه این تخلیه ناگهانی رو به عنوان یک جریان لحظه ای از برق بدونیم میشه به عنوان یک جریان مستقیم اون رو فرض کرد که دارای اختلاف پتانسیل یا ولتاژ و جریان گذرنده از مدار (هوا) هست که در عمل هم همینطوره و ولتاژ بسیار بالا و جریان خیلی شدیدی داره که بعضاً باعث آتش سوزی و … هم میشه
      لیکن این جریان لحظه ایست و تاکنون نشده که مهار بشه

  17. سلام داداش گلم

    ممنونم

    راستی ؛ معمولا در اتم ، هسته بار مثبت و الکترون های اطراف اون بار منفی … اما چرا در ذرات یخ عکس این قضیه هست ؟ یعنی ، چرا پوسته یخی بار مثبت و محتویات داخلی بار منفی ؟

    سپاس

    راستی ؛ اگه مطالب جالبی از رعد و برق و صاعقه جامونده ، دریغ نکنین

    فدات

    • سلام

      درون یخ هم همینطوره و هسته بار مثبت میگیره و اطراف اون بار منفی برای همینه که قسمتهای بالایی ابر که سردتر هست بار مثبت میگیره و قسمتهای پایینی بار منفی
      در مورد مطالب دیگه باید بگم که رعد و برق و زلزله دو حادثه غیر مترقبه هستند که انواع مختلف دارن و شاید برخی از عوامل معمول اون شناسایی بشه ولی هیچگاه تمام عواملش به طور کامل قابل شناسایی و پیش بینی نیست
      لذا هر چه اطلاعات بیشتری هم در این مورد کسب کنید باز هم نکات و حالات بیشتری برای وقوع رعدوبرق و زلزله هست

  18. با عرض سلام و خسته نباشی
    خدایاری هستم از کازرون میخواستم بدونم پدیده الینو در سال ۹۵ هم داریم یا سال ۹۵ رو چطور پیشبینی میکنید از لحاظ بارندگی؟
    ممنون از زحماتتون..

    • سلام
      اول ببخشید قبلا یه پیام گذاشته بودین و به دلیل مشکلات فنی توی سایت تعدادی از پیام های دوستان پاک شد و دیگه فراموش کردم پاسخ شما رو بنویسم
      در صورتی که قصد کشت دارید و این اطلاعات رو برای کشت و کشاورزی میخواید یه نکته رو حتما در نظر داشته باشید که هواشناسی فقط پیش بینی هست و قطعیت نداره به خصوص پیش بینی های بلند مدت و بیش از ۱ ماه ، که از اعتبار کمتری برخورداره و فقط باید به این پیش بینی ها به عنوان یه پیش آگاهی نگاه کنید چون اعتماد بیش از حد به این پیش بینی ها ممکنه مشکل ساز بشه
      بهترین زمان برای پیش بینی نهایی ۳ ماهه پاییز اواخر شهریور هست اما به طور کلی با توجه به روند وارد شدن به شرایط لانینا که بر عکس النینو هست ، پاییز امسال به نظر از لحاظ مقدار بارش وضعیت خوبی نداشته باشه و برعکس سال قبل ، زمستان وضعیت بهتری داشته باشه ، از لحاظ دمایی هم نیمه دوم پاییز و زمستان سردی رو پیش رو داریم که نسبت به سال قبل که خیلی کم بارش برف رو در کشور شاهد بودیم ، امسال احتمال بارش برف نسبت به سال قبل بیشتره

      یه نکته رو در نظر داشته باشید که در سالهای النینو مثل سال قبل بارشهای رگباری همراه با رعدو برق زیاد رخ میده و هوا هم گرمتره اما امسال که شرایط لانینا رو در پیش داریم ، بارشها بیشتر کلاسیک با دانه های ریز تا متوسط و زمستونه میباره و هوا هم سردتر از سالهای قبل هست و البته بارشها نظم بیشتری خواهد داشت هر چند ممکنه مقدار بارشها به احتمال زیاد کم باشه ،
      منظورم از نظم بیشتر اینه که خطای پیش بینی های کوتاه مدت پایین میاد و میشه به پیش بینی های هفتگی اعتماد بیشتری داشت برعکس سال قبل که گاهی تا ۱۲ ساعت قبل از بارش هم نقشه های هواشناسی گاهی توی مقدار و شدت بارش اشتباه میکردن
      درمجموع برای امسال برای بسیاری از مناطق کشور ممکنه شرایط کم بارشی (ولی اکثر بارشها به شکل برف) رو داشته باشیم

      اگه بخوام فعلا به شکل اختصاصی برای کازرون پیش بینی کنیم (در حد پیش آگاهی) به نظر مقدار بارشها در مجموع سال ، کمی کمتر از نرمال و نزدیک به عدد ۳۰۰ میلیمتر باشه و بیشتر بارشها هم در نیمه دوم آذر تا اسفند ماه رخ میده (مگر اینکه امسال جزء سالهای استثناء باشه که در ادامه در نیمه دوم شهریور وضعیت مشخص تر میشه)

      باز هم این نکته رو متذکر میشم که این پیش بینی با توجه به داده های فعلی هست و ممکنه در ادامه تا پایان تابستان روند شاخصها به گونه ای پیش بره که این پیش بینی تغییرات زیادی رو داشته باشه ، چون پیش بینی علمی پاییز از الان کار خیلی منطقی ای به نظر نمیرسه

  19. سلام داداش

    آقا ممنون … من در مورد این بار های مثبت و منفی خیلی دارم گیج میشم

    فقط اگه به این سوالام پاسخ بدین احتمالش زیاده قانع بشم

    شما در یکی از پاسخاتون بهم اینجوری گفتین :

    <<>>

    اما سوالام اینه که :

    ۱ – چرا هسته ی ذرات یخ زده بار منفی خودشون رو به مرور به سمت اطراف خودشون که هنوز یخ نزده میفرستن ؟ مگه هسته نباید بارش مثبت باشه ؟

    ۲ – چرا زمانی که اون ذرات کاملا یخ میزنن الکترون های آزاد از ذرات یخ زده خارج میشن ؟ چرا نیمه کاره یخ زدن ، الکترون های آزاد خارج نمیشن ؟ چرا حتما باید کامل یخ بزنن تا الکترونهای آزاد خارج بشن ؟

    ۳ – چرا این بارهای منفی جذب ذرات پایینی ابر که هنوز یخ نزدن میشن ؟ چرا جذب مناطق دیگه مثل بالای ابر که یخ زدن ، نمیشن ؟ چه نیروی جاذبه ای بین این بار های منفی و ذرات پایینی ابر وجود داره ؟

    کلا ذرات یخ مثل اتم بار مثبت و منفی دارن ؟ تمامی ابرها ذرات یخشون بار مثبت و منفی داره ، درسته ؟

    آقا خیلی خیلی محبتون می کنید و منت میزارین اگه پاسخی کامل و قانع کننده بهم بدین

    پیشاپیش سپاس بی کران

    • سلام
      در مورد سوال اول منظورم اینه که هسته بار منفی اطرفش رو به سمت لایه های بیرونی تر میفرسته نه اینکه هسته منفی هست (شاید جمله م رو بد گفته م )
      اگه به درس شیمی مراجعه کنید ، متوجه میشید که هسته اطرافش
      چندین لایه از الکترون هست ، هر چه از هسته دور بشیم و به لایه های بیرونی تر برسیم احتمال اینکه الکترون بتونه از محل خودش خارج بشه بیشتره ، از طرفی وقتی الکترون ها رد گاز به راحتی حرکت میکنن ، و در مایع این امکان کمتر میشه و در جامد الکترونها به راحتی نمیتونن حرکت کنن ، وقتی ذرات بخار آب میخوان به جامد و به بلورهای یخ تبدیل بشن برای جامد شدن المترون های کمتری نیازه چرا که بین بلورهای جامد تعدادی از الکترون ها مشترک میشن و خود به خود الکترونهای اضافی دیگه در هوای اطراف و مایع های اطراف آزادانه حرکت میکنن

      به علت اختلاف دمای سطوح بالایی جو و سطوح پایین تر ، معمولا توی حالتهای ناپایدار وزش باد شدیدی توی ابر رخ میده و رطوبت های پایین ابر که گرمتر هستن سریع بالا میرن و یخ میزنن و بلورهای یخ زده ، پایین میان و گرمتر میشن ، زمانی که این بالا و پایین شدن رخ میده در واقع به اصطلاح میگیم ابر داره جوش میخوره یا ابر داره جوشش میکنه و یا میگیم ابرهای جوششی در حال تشکیله ، این ابرها معمولا لایه لایه هستن و میجوشن ،

      طی فرآیند جوش خوردن و بالا پایین شدن و یخ زدن قسمتهای بالایی ابر مقدار زیادی الکترون آزاد میشه که به دلیل اینکه در قسمت بالایی ابر ذرات یخ زده بیشتری وجود داره الکترون ها در حین پایین اومدن بیشتر در قسمت پایین ابر رها میشن

      ۲- در حال نیمه یخ زده هم بخشی از لمترون ها آزاد میشن ، در واقع هزمان با یخ زدن هر چه تعداد بلورهای یخ بیشتر میشه مقدار الکترون آزاد شده هم بیشتر میشه

      ۳-قسمتهای بالایی ابر وقتی سرد میشن به طور کلی به یه فضای مه آلود یخ زده و فشرده شده تبدیل میشن و این باعث میشه که اون قسمت به طور کلی شبیه یه منطقه جامد بشه لذا الکترون های اضفی از اونجا خارج میشن

      یه نکته رو هم در نظر بگیرد که هر چه از سطح زمین بالا میریم همزمان با کاهش دما ، فشار هوا هم کم میشه و این باعث میشه که در ارتفاعات آب حتی در دمای ۴ درجه سانتی گراد هم یخ بزنه و در واقع در سطح دریا آب در دمای ۰ درجه یخ میزنه و در ارتفاعات این دما میتونه عدد بیشتری باشه
      یه نکته دیگه اینکه آب گرم و بخار آب سریعتر از آب سرد و معمولی یخ میزنه

      قضیه رعدو برق و ابرها و … اگه بخواد موشکافانه پیگیری بشه خیلی پیچیده تر از این حرفهاست و باید علوم و فرمولهای شیمی و فیزیک و الکترونیک و … دست به دست هم بدن تا بتونن فرآیند وقوع یک رعدوبرق رو توجیه کنن و توضیح بدن

      فقط در مورد اینکه چطوری الکترون ها آزاد میشن این تصویر شاید بتونه کمک زیادی بهتون بکنه :

      توی این تصویر دو تا اتم رو میبینید که باید در لایه ی آخرشون ۸ تا الکترون باشه و در مجموع باید ۱۶ تا الکترون توی لایه آخر این دو تا باشه که د رحالت گازی از هم جدا هستن ولی وقتی میخوان به بلور یخ تبدیل بشن ، به هم میچسبن و موقع چسبیدن دو تا از الکترونهای اطراف هر کدام از اونها بین هر دو مشترک میشه و در واقع چهارتا الکترون اضافه میاد که از این پیوند خارج میشن و آزاد میشن (الان در لایه آخر هر دوتاشون در مجموع ۱۲ تا الکترون هست)، حالا اگه یه اتم دیگه از بالا بیاد و به یکی از این اتم ها بچسبه چهارتا الکترون دیگه آزاد میشه تا جایی که دور تا دور یکی از الکترونها ، الکترونهای دیگری قرار بگیرن و در این صورت الکترونهای زیادی آزاد میشه
      ، این الکترونها در حالت گازی و مایعی راحتر حرکت میکنن و لذا چون بالای ابر کلا به بلورهای یخ تبدیل میشه به همراه وزش باد در ابر به قسمتهای پایینتر میان و جذب بخارهای پایینتر ابر که گرمتر هستن میشن چون به حالت گازی نزدیک تر هستن و الکترونها در پایین ابر فاصله بیشتری از هم دارن

  20. سلام . دوست خوبمون سوالات زیبایی در مورد بار الکتریکی پرسیدن ، من هم ۲ تا سوال داشتم در این مورد

    مطابق دو فیلم زیر :

    http://mov1.tebyan.net/1390/02/20110509171653143.wmv

    http://mov1.tebyan.net/1390/02/20110509171652768.wmv

    در فیلم اول ، بار میله منفی و در فیلم دوم بار میله مثبت هست ، درسته ؟ چرا ؟ چه فرقی با هم میکنن ؟

    هر دو تا در دست هستن و اگه بخواد بار الکتریکی منفی از دست به زمین منتقل بشه ، باید هر دو میله بار مثبت پیدا کنن ، چرا اینطور نیست ؟

    در کل بر اثر مالش با پارچه ، انتقال بار الکتریکی به چه نحوی هست ؟

    با تشکر

    • سلام دوست عزیز

      من توی فیلم چون هیچ توضیح نداشت متوجه نشدم چی شد به خصوص فیلم دوم
      به طور کلی توی این فیلم میخواست انرژی القایی رو بگه وقتی بار میله ای منفی یا مثبت باشه به هر حال به یه آهنربای موقت تبدیل میشه و میتونه جسم دیگری رو از خودش دور یا به خودش نزدیک کنه ،
      وقتی دست رو با بالای این دستگاه اتصال میده چون میله اول هم توی دست دیگر فرد هست ، در واقع نوعی اتصال بین میله و دستگاه بوجود میاد و باعث میشه دستگاه به حالت خنثی در بیاد (البته باز هم من چون تصاویر بدون هیچ توضیحی بود شاید بد متوجه شده باشم )

      ولی در مورد مالش با پارچه پشمی بهتره این آزمایش رو تا آخر بخونید (کامل توضیح داده شده و دیگه من مجددا توضیح نمیدم)

      http://www.efa.ir/News/print/98/

      فقط در مورد خط آخر این آزمایش لازمه یه مورد رو بگم :
      تصویر در صفحه تلویزیونهای لامپی (قدیمی ) بر اثر پرتاب الکترون تشکیل میشه ، در واقع در تلویزیون های قدیمی از طریق قطعه ای به نام high voltage اختلاف پتانسیلی به اندازه ۲۰ کیلوولت یا به عبارتی ۲۰ هزار ولت تولید میشود ، این برق به سیم پیچ قسمت پشتی لامپ تلویزیون که به اصطلاح گان نام دارد منتقل میشود از آنجایی که بین گان و صفحه تلویزیون حدود ۲۰ سانتی متر فاصله هست (به ازای هر ۱۰۰۰ ولت یک سانتی متر) و بر اساس گاز مخصوصی که در لامپ تلویزیون هست پرتاب الکترون صورت میگیرد و به مرور به صورت القایی بخشی از این الکترون ها روی صفحه تلویزیون از بیرون ماندگار میشود که باعث میشود وقتی ما به صفحه تلویزیون دست میزنیم گاهی جرقه ایجاد کنه.
      برای همین تلویزیون های قدیمی پشت دار بودن ، اما توی ال سی دی ها مایعی وجود داره که با فرکانهاسهای متفاوت برق به رنگهای مربوطه تبدیل میشوند برای همین ال سی دی ها باریک هستن و فضای کمتری میگیرن.
      توی ال ای دی ها این قضیه متفاوته و صفحه از تعداد زیادی ال ای دی کوچک تشکیل شده که هر کدم میتونن به سه رنگ قرمز ، سبز و آب در بیان و از طریق ترکیب این سه رنگ سایر رنگها رو هم بوجود بیارن

  21. سلام

    ممکنه به سوالات اخیرمون پاسخ بدین ؟

    سپاس

  22. سلام.وبسایتتون فوق العادس.به کارتون ادامه
    بدین

  23. با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما دوست گرامی
    اگه ممکن هست بفرمایید برای سپیدان امسال برفی پیش بینی میکنید که پیشت اسکی راه اندازی بشه؟ اگه هست زمانشو لطفا بفرمایید؟

    • سلام
      ان شاءلله برای بهمن ماه به دلیل اینکه دمای هوا نسبت به دی ماه پایینتر پیش بینی میشه به نظر بارش برف مجددا رخ بده و پیست هم به حالت عادی خودش برگرده. الله اعلم.

  24. سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون

امکان ثبت بیش از 5 دیدگاه در هر ۲۴ ساعت در قسمت پرسش و پاسخ وجود ندارد. این تصمیم به منظور ارسال پیامهای مفید و قابل ذکر توسط کاربران صورت گرفته است